[Mathilde Reichler ; pdf]
[Mathilde Reichler ; pdf]
[libre accès ; pdf]
[libre accès ; pdf]
> "Bartók, Béla" in Grove Music Online.
[ ; réseau hemu-cl ]
> Bayley, A. The Cambridge Companion to Bartók.
[ ; réseau hemu-cl ]
> Cohn, R. “Bartók’s Octatonic Strategies: A Motivic Approach”, in Journal of the American Musicological Society.
[ ; réseau hemu-cl ]
> Leafstedt, C. S. “Structure in the Fifth Door Scene of Bartók’s ‘Duke Bluebeard’s Castle’: An Alternative Viewpoint”, in College Music Symposium.
[ ; réseau hemu-cl ]
> Leafstedt, C. S. “Judith in ‘Bluebeard’s Castle’: The Significance of a Name”, in Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae.
[ ; réseau hemu-cl ]
> Móricz, K. “Bartók, Balázs, and ‘Bluebeard’: Questions of Text and Context”, in Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae.
[ ; réseau hemu-cl ]
> Pintér, C. M. & Boldizsár, F. “The Significance of the Varieties of Parlando-Rubato in the Rhythmic Language of ‘Bluebeard’s Castle’”, in Studia Musicologica.
[ ; réseau hemu-cl ]
[bibliothèque hemu-cl]
> Production à venir à l'Opéra de Lyon
[opéra de Lyon]
> En écoutant un enregistrement de l’opéra de Béla Bartok "Le Château de Barbe-Bleue", tragédie chorégraphique de Pina Bausch
[journal La Terrasse]
> Béla Bartók, Le Prince de bois (1917)
[youtube]
> Béla Bartók, Le Mandarin merveilleux (1918/1923-24)
[youtube]
> Georges Méliès, Barbe-Bleue (1901)
[youtube]
> Présentation de l'opéra par Daniel Krenz (2022):
[youtube]