> PROGRAMME JOURNÉE
> ABSTRACTS CONFÉRENCES
> ABSTRACTS ATELIERS
> POINTS DE VUE SUR LE QUATUOR KV 421/417b [conférence de Arnaud Chevalley]
> HISTOIRE DE LA MUSIQUE I. : CLASSICISME [Arnaud Chevalley]
> Hoffmann, E. T. A. «Rezension der 5. Symphonie von Ludwig van Beethoven», in Allgemeine musikalische Zeitung, 1810.
> Koch, H. C. Versuch einer Anleitung zur Composition, vol. III, Leipzig 1793.
> Leichtentritt, H. Musical form, 1951. [trad. de Musikalische Formenlehre, 3ème édition, 1927]
> Marx, A. Die Lehre von der musikalischen Komposition: praktisch-theoretisch (1837-1847).
> «Sonata form», in Grove Music Online. [ ; réseau hemu-cl ]
> Abromont, C. Guide des formes de la musique occidentale.
> Caplin, W. E. Classical form : a theory of formal functions for the instrumental music of Haydn, Mozart and Beethoven.
> Dahlaus, C. «Prémisses esthétiques de la « forme sonate » chez Adolf Bernhard Marx», in L'esthétique musicale classique et romantique.
> Hepokoski, J. Elements of sonata theory.
> Hepokoski, J. A sonata theory handbook.
> Michel, N. Vocabulaire de la musique de l'époque classique.
[articles: "Forme", "Forme sonate", "Introduction", "Exposition", "Développement", "Réexposition", "Coda", "Travail thématique", "Concerto"
> Rosen, C. Le style classique.
> Rosen, C. Sonata forms.
> Taruskin, R. The Oxford History of Western Music : Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries.
> Burnham, S. «The Role of Sonata Form in A. B. Marx’s Theory of Form», in Journal of Music Theory. [ ; réseau hemu-cl ]
> Burstein, P. «Mid-Section Cadences in Haydn’s Sonata-Form Movements», in Studia Musicologica. [ ; réseau hemu-cl ]
> Churgin, B. «Francesco Galeazzi’s Description (1796) of Sonata Form», in Journal of the American Musicological Society. [ ; réseau hemu-cl ]
> Hepokoski, J. «Beyond the Sonata Principle», in Journal of the American Musicological Society. [ ; réseau hemu-cl ]
> Irving, J. Mozart's Piano Sonatas : Contexts, Sources, Style. [ ; réseau hemu-cl ]
> MacKay, J. S. «Musical Proportion and Formal Function in Classical Sonata Form:
Three Case Studies from Late Haydn and Early Beethoven», in Theory and Practice. [ ; réseau hemu-cl ]
An Alternative Approach to “Altered Recapitulations”, in Haydn», in Studia Musicologica. [ ; réseau hemu-cl ]
> Pestelli, G. The Age of Mozart and Beethoven. [ ; réseau hemu-cl ]
> Richards, M. «Sonata Form and the Problem of Second-Theme Beginnings», in Music Analysis. [ ; réseau hemu-cl ]
> Sutcliffe, W. D. The Keyboard Sonatas of Domenico Scarlatti and Eighteenth-Century Musical Style. [ ; réseau hemu-cl ]
> Uribe, P. W. «A. B. «Marx’s Sonatenform: Coming to Terms with Beethoven’s Rhetoric», in Journal of Music Theory. [ ; réseau hemu-cl ]
[Liberty Park Music - freedom to learn : your time, your place]